Na stronie tej przygotowaliśmy aktualne informacje na temat egzaminu na prawo jazdy kategorii B. Znajdziesz tu odpowiedź na pytanie, na jakie części podzielona jest cała sesja, a także, ilu i jakich zadań powinieneś się spodziewać.

Niemal co roku przyszli kierowcy słyszą o planowanych rewolucjach w sposobie przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy kategorii B. Ostatnie zmiany dotyczyły części teoretycznej, która została podzielona na część ogólną, identyczną dla wszystkich kategorii, i specjalistyczną. Czas na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi jest odgórnie ustalony, wymagana jest więc szybkość i bardzo gruntowna wiedza.

Jak wygląda egzamin państwowy na kategorię B?

Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej
Egzamin praktyczny składa się z dwóch części: w pierwszej kolejności przeprowadzany jest na placu manewrowym, jeśli wynik będzie pozytywny rozpoczyna się egzamin w ruchu drogowym

Egzamin praktyczny - plac manewrowy

Na placu manewrowym sprawdzane są następujące umiejętności:

czynności kontrolno-obsługowe
przygotowanie do jazdy
jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku)
ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

W tej części egzaminu zadania losowane są przez osobę egzaminowaną lub komputer. Każda osoba egzaminowana otrzymuje 2 zadania do wykonania – pierwsze zadanie dotyczące sprawdzenia płynów lub sygnału dźwiękowego oraz drugie zadanie dotyczące sprawdzenia świateł.

Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.

Wykonujemy pierwsze wylosowane zadanie. Musimy wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe:

poziom oleju w silniku,
poziom płynu hamulcowego,
poziom płynu chłodzącego,
poziom płynu w spryskiwaczach,
lub działanie sygnału dźwiękowego.

Wykonujemy drugie wylosowane zadanie. Sprawdzamy działanie świateł (należy włączyć światła i sprawdzić na zewnątrz czy działają):

światła pozycyjne/postojowe,
światła mijania,
światła drogowe,
światła hamowania “STOP” (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania świateł na zewnątrz pojazdu),
światła cofania,
światła kierunkowskazów (lewy i prawy),
światła awaryjne,
światła przeciwmgłowe i przeciwmgłowych tylnych;

Przygotowując pojazd do jazdy należy pamiętać o:

– odpowiednim ustawieniu fotela i zagłówka,
– ustawieniu lusterek (ustawienie lusterek regulujemy dopiero wtedy, gdy fotel kierowcy jest już prawidłowo ustawiony),
– sprawdzeniu, czy wszystkie drzwi samochodu oraz klapa bagażnika są zamknięte,
– zapięciu pasów bezpieczeństwa.

Wykonując zadanie można popełnić jeden błąd. Po drugiej nieudanej próbie zadania egzamin zostaje przerwany. Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:

silnik zgaśnie,
wystąpi utrata płynności jazdy (zatrzymanie pojazdu),
nie zatrzymamy się w polu zatrzymania,
najedziemy na
podczas jazdy do tyłu nie będziemy obserwować toru jazdy przez tylną szybę pojazdu i przez lusterka boczne.
nie upewnimy się o możliwości bezpiecznego wykonania manewru

Egzamin zostanie przerwany jeśli:

– przejedziemy przez linię,
– potrącimy lub najedziemy pachołek lub tyczkę,
– popełnimy błąd przy drugiej próbie wykonywania zadania.

Wykonując zadania można popełnić jeden błąd. Po drugiej nieudanej próbie wykonania zadania egzamin zostanie przerwany. Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:

silnik zgaśnie,
linię,
pojazd cofnie się o więcej niż 0,2m.

Egzamin zostanie przerwany, jeśli popełnimy błąd przy drugiej próbie wykonania zadania.

Jazda w ruchu drogowym

Ta część egzaminu powinna trwać minimum 40 minut. Egzaminator może skrócić czas trwania egzaminu w ruchu drogowym do 25 minut, jeśli w tym czasie osoba egzaminowana wykona wszystkie zadania egzaminacyjne przewidziane w ustawie.

Zadania obowiązkowo wykonywane podczas jazdy w ruchu drogowym:

jednojezdniowymi i dwujezdniowymi,
różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu,
posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.

równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe),
oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu,
z sygnalizacją świetlną,
na których ruch odbywa się wokół wyspy,
dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej.

prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
równoległe (pomiędzy dwoma pojazdami)

wyprzedzania, omijania, wymijania,
zmiana pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo, oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu